• Kjønna språk og språkbruk før og no 

      Bull, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-12)
      Denne artikkelen, som har utgangspunkt i eit plenumsforedrag med same tittel, halde på SONE-konferansen i 2019, er eit oversyn over språk og kjønn-forskinga i Norge, slik denne forskinga spring ut av feminismen og den generelle sosiolingvistikken. Langt på veg speglar den norske forskinga den internasjonale, særleg den angloamerikanske. Såleis har det vore naudsynt å referere til og å gjere greie ...
    • Language shift and language (re)vitalisation: the roles played by women and men in Northern Fenno-Scandia 

      Bull, Tove; Huss, Leena; Lindgren, Anna-Riitta (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-31)
      The research question of the present paper is the following: to what degree (if any) is gender relevant as an explanatory factor in, firstly, the process of assimilation and later, the process of (re)vitalisation of indigenous and minority languages in northern Fenno-Scandia (the North Calotte)? The assimilation of the ethnic groups in question was a process initiated and lead by the authorities in ...
    • Språkpolitikk og (u)synleggjering i det semiotiske landskapet på Universitetet i Tromsø 

      Johansen, Åse Mette; Bull, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      I denne artikkelen analyserer vi det semiotiske landskapet som famnar om og er ein del av staden Universitetet i Tromsø (UiT), inkludert Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Analysen bygger på eit todelt datamateriale som om­fattar fotografi frå universitets­området i tillegg til relevante dokument om språk­lovgjeving og andre offisielle vedtak om språkbruk. Dei aktuelle språka er norsk (bokmål ...
    • The two Norwegian official written standards, bokmål and nynorsk. Linguistic and ideological implications of national bilingualism and biliteracy. 

      Bull, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-07-09)
      The long-lasting Norwegian history of official biliteracy with two equal written standards has attracted the interest of many scholars, both nationally and internationally. The present paper gives an overview of the historical development more or less similar to what is found in most Norwegian language histories, though with a different perspective. The paper discusses and seeks to answer the following ...